torsdag 12 april 2012

Vi vill ut


Ja, det vill vi verkligen. Stå här under växtbelysning är det inte lika gott som att vältra sig i solens ljus och värme i växthuset. Där finns det "klarare" luft och gott om plats. Här trängs vi om platsen som alla vill ha och en del sträcker sig så att de får långa "halsar". Nu får vädret blir varmare snart, för vi vill uuuut.

Ja, i år har det blivit en hel del, både paprika, chili och tomatplantor m.m. Mer än vad jag tänkt mig,  men det är samma åkomma som kommer över mig varje år efter nyår. Det riktigt börjar klia i fingrarna och sen så hamnar jag i frölådan med alla fröpåsar, frökataloger högt och lågt. Trädgårdsböcker och tidningar som läses om och om igen. Det ligger högvis vid sängen. Finns det något bot för detta tro?

Det har blivit ca.30 olika sorters tomater, paprika och chili ca.15 sorter. Sen driver jag upp en hel del olika örter. Mycket av detta kommer jag att sälja + lite till, när jag har Öppet växthus i maj. 

 Men detta är LIVET och jag njuter hela tiden. Känslan att ett litet, litet frö kan bli ett stort träd eller en morot är hisnande och otroligt spännande. Och det bästa av allt är att jag får vara med om detta. Underbart!

 // Laila



2 kommentarer:

  1. Jag vill också uuuut!
    Rev i mina hystriska land förra helgen, planterade om och delade men det var föör kallt för händerna ! Kan man odla tomater i zon 4-5 ute.....? Skulle så gärna vilja det!

    SvaraRadera
  2. Fick nys om din nystartade blogg. Kul att läsa och små tips är ju inte att förakta.
    Visst kliar det i fingrarna så här års men kallt blir det om händerna.
    Ulla-Carin Mathiesen

    SvaraRadera