fredag 20 april 2012

Utedass


Ja, kära utedass nu börjar säsongen. Att sitta så här på våren en solig dag, med dörren öppen och titta ut över trädgården är helt underbart. Ingen jäkt och stress, var sak får sin tid.
 Här kan jag sitta och filosofera över trädgården och livet medan jag gör det jag är där för.Vi långsittningar finns det litteratur att läsa, eller kanske bara ett ord på vägen. 

Tycker jag att det blir lite ensamt eller vill ha någon att filosofera med, kan jag ha med mig någon till hålet bredvid. 
Här på dass "spolar" vi endast med torv och stenmjöl. Torven binder fukten och stenmjölet neutraliserar lukten. Inget annat än dasspapper får slängas i hålen, allt för att det följa de biologiska kretsloppet.
 Den välbrunna gödseln kommer sedan väl till användning i min park. Inget bör gå till spillo. Vi nutidsmänniskor vill gärna spola bort det mesta med vatten och slippa se det. Men här på Slättna försöker vi köra med utedass iallafall under halva året, för att dra ett litet strå till kretsloppsstacken. 

// Laila







1 kommentar:

  1. Hej Laila vad mysigt det låter, tror jag ska prova dasset när jag kommer och hälsar på när du ska ha din trädgårdsdag. Fast jag får väl tyvärr hoppa över den öppna dörren, för alla andras trivsel. Kram Gittan

    SvaraRadera