onsdag 25 april 2012

Nässlor, nässlor och åter nässlor

Ja, nu är det åter dags att börja plocka nässlor för att torka till vinterns behov. Torkade nässlor kan du ha glädje till i väldigt mycket, i brödbaket, på frukostfilen, i soppan, i grytan, i riset, i pajdegen m.m.
 Ja, denna förträffliga ört/ogräs skänker oss så mycket kraft och vitalitet som vi behöver under den mörka vintern. Så passa på att plocka medans tiden är, det bästa nässlorna är nu och fram till midsommar.
 Naturligtvis kan du även frysa den förvälld, men det är så mycket annat som skall få plats i frysen och nässlan är lätt att torka utan att använda allehanda elektriska apparater.
Plocka nässlor en solig dag när daggen torkat upp på förmiddagen. Lägg de luftigt, torrt och helst lite mörkt.
 Själv använder jag en hemmabygd torkställning med 11 nätollor, Denna står på vedspisen (som inte används på sommaren), där är det luftigt och lätt att kolla och röra runt under torktiden.
 När jag torkar nässlor så blir det en speciell doft i köket, lite åt kattpiss/fotsvett men det får vi stå ut med. Under torksäsong så sprids det mycket varierande dofter ifrån torkställningen, både väldoft och odör.
Nässlorna är torra när du kan smula sönder de. Jag packar mina nässlor i begagnade sockerpåsar, packar jag det ordentligt så får det plats ca 200g nässla i en påse. Denna påse stoppar jag sedan i en plastpåse som etiketteras väl med sort, mängd och datum. Dessa påsar förvarar jag svalt och torrt.
Det är så här jag försöker att ta till vara vad naturen erbjuder mig. Naturen ger mig allt jag behöver och önskar mig, Det gäller bara att se och ta tillvara det.   // Laila

2 kommentarer:

  1. ingrid englund5 maj 2012 kl. 05:25

    Nässlor är toppen!
    Hur gott som helst i bröd ,lite nötsmak blir det tycker jag ihop med solrosfrön. Vi har också ett eko schampoo av nässlor som vi...inte gjort själva men som gör håret blankt och det känns otroligt rent!
    Och komihåg ! Nettelduk (heter det va? ) fick bara de rika bära å man kan ju undra varför....

    SvaraRadera
  2. hej hej hur går det kram från mamma , Inger och Bodil
    mamma undrar om du fått mail , önskemål om svar

    SvaraRadera