onsdag 11 april 2012

Fångad av växthus


Jag fångade solen i mitt lilla växthus en kall vinterdag och där har den fått lysa för mig och de mina under hela långa vintern. Den har spridit ljus och glädje och gjort livet lite lättare.

Jag blev med växthus första gången i början på nittio-talet. Ett litet, på knappt 10 kvadratmeter. Jag byggde en sockel på drygt 30cm för att få mer rymd och att det skulle vara lättare att kunna stå och arbeta i växthuset och att det skulle vara väl förankrat i hård blåst. Jag var mycket nöjd och stolt över detta växthus.
 En vinranka var ett måste, ett hål gjordes i grunden så att roten hamnade på utsidan men växte på insidan. Detta gjordes för att roten inte skulle ta över hela växthuset odlingsyta. Detta har funkat jättebra.
 Detta mitt lilla växthus har gett otroliga mängder tomater, gurka och vindruvor. Vilket jag är väldigt tacksam för.
 Nu få vinrankan husera själv i detta växthus, då jag och min Peter byggde ett nytt stort växthus på drygt 100 kvadratmeter av stora, gamla fönster från Göteborg. Det tog 3 år att bygga och stod färdigt 2006. Men det är en annan historien så den tar vi en annan gång.  // Laila





1 kommentar:

  1. Du som fångade solen?!? Det var ju jag som tog fotona! Jag kräver royalty och erkännande av min genialitet!

    SvaraRadera